fbpx

Huumori ohjelmaa juhliin:
–15 ideaa hauskalle ohjelmalle
aikuisten juhliin

Skrollaa alas 👇

Huumori ohjelmaa juhliin

Kohota tapahtumasi tunnelmaa järjestämällä huumori ohjelmaa juhliin: hauska ohjelma tuo juhlavieraat yhteen ja tekee tilaisuudesta muistettavan.

Tässä blogikirjoituksessa on koottuna ohjelmaideoita, jotka ovat aidosti hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin ja sopivat laajasti juhliin ja yritysten sosiaalisiin tilaisuuksiin, tuoden vieraat rennosti yhteen. Nämä pelit, leikit ja ohjelmanumerot on suunniteltu rakentamaan yhteishenkeä ja tarjoamaan viihdettä, joka on vaivatonta järjestää, mutta silti hauskaa kaikille. Mainiota huumori ohjelmaa juhliin siis! 

Tässä on listattuna huumori ohjelmaa juhliin, jonka pystyt itse järjestämään, mutta näiden lisäksi kannattaa miettiä myös esiintyvien ammattilaisten tarjontaa koomiseksi ohjelmanumeroksi, kuten koomista taikuutta ja mentalismia. Näin saat varmasti juhliin hauskan tunnelman. Tästä pääset tutustumaan koomiseen taikuuteen ja mentalismiini. 

Yhdistelen mentalistin mystisen viihteen taikurin sulavaan sorminäppäryyteen. Lopputuloksena on koomista ja modernia viihdettä, jota esitän kieli poskessa. 

Mentalismia ja taikuutta koomisesti yhdistelevä lavashow on aidosti hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin. Esityksessä luen pilke silmäkulmassa ajatuksia ja tarjoaa modernia, skeptikkoakin hämmästyttävää taikuutta. 



Johanneksen show oli tajunnan räjäyttävä kokemus! Kertakaikkisen ällistyttäviä temppuja, jotka saivat haukkomaan henkeä: miten tuo on mahdollista! Johannes on erittäin luonteva ja hyvä esiintyjä, täydellinen supliikkimies hyvällä tavalla.

Täytyy kyllä sanoa, että olet aivan huippu. Palaute oli kaikilta vierailta aivan huikeaa. Voin vilpittömästi suositella, kun tarvitset juhliisi tasokasta taikuruutta ja mentalistia!

Johanneksen kyky viihdyttää kansainvälisiä vieraitamme oli hämmästyttävä. Hänen kielitaitonsa ja esiintymisensä olivat huippuluokkaa, ja vieraidemme henkeäsalpaavat reaktiot hänen temppuihinsa ovat todiste siitä, kuinka onnistunut esitys oli.

Tässä on taikuuden tulevaisuus!

👉 Luon tilannehuumorin kautta aidosti hauskan lavashown (totta puhuen esitys on käsikirjoitettu, mutta koska vuorovaikutamme avustajien kanssa taikuri-mentalisti-tempuissa, saan käsikirjoitetun huumorin tuntumaan aidolta tilannehuumorilta).

Taikuri-mentalisti-showni on erinomainen luomaan hauskan ja mukaansatempaavan yhteisen hetken koko porukalle. 

👉 Lähitaikuus rikkoo jään ja luo keskustelunaiheita pöytiin. Se täyttää loistavasti ne tylsät hetket, jolloin vieraat muuten vain odottelisivat pöydissä.

Lähitaikuus sopii mainiosti esim. ruokailun, kahvittelun tai yleisen seurustelun lomaan. Muu porukka voi seurustella samalla kun viihdytän seurueita pöytäkunta kerrallaan. Ympäri tilaa kuuluvat aplodit herättävät mielenkiintoa ja luovat kutkuttavan tunnelman. 

Mutta turha mun on tässä kertoa enempää – tapani luoda komediaa ja yhteisiä hetkiä välittyy parhaiten videolla. 

Katso alla oleva video, jossa esittelen yhteistä showta ja lähitaikuutta.

Porkkana laatikossa on hulvaton strateginen peli. Pelin tarkoitus on yrittää huijata vastapelaajaa niin, että itse päätyy saamaan laatikon, jossa on porkkana. Tämä tehdään bluffaamalla ja se johtaa usein huvittaviin hetkiin pelin aikana. 

Pelistä kannattaa katsoa tämä koominen video, jossa sen hauskuus tulee loistavasti esille. 

 

Kurkkaa oheiselta videolta miltä tämä hauska ohjelma aikuisten juhliin näyttää käytännössä. 

Peliohjeet: Pelinjohtaja antaa kahdelle pelaajalle laatikot, joista toisessa on porkkana sisällä. Ainoastaan pelinjohtaja tietää kummassa laatikoista porkkana on. 

Ensimmäinen pelaaja kurkistaa laatikkoon, saadakseen tietää onko hänen laatikkonsa se, jossa on porkkana. Toinen pelaaja ei saa katsoa laatikkoonsa, mutta hän saa lopulta päättää pidetäänkö laatikoiden järjestys alkuperäisenä vai vaihtavatko pelaajat laatikoita keskenään. 

Pelaajat rupeavat nyt vapaasti keskustelemaan – molemmat pelaajat pyrkivät siihen, että pelin lopuksi heidän laatikkonsa olisi se, jossa on porkkana. Vain ensimmäinen pelaaja kuitenkin tietää onko se hänen omassaan vai toisen pelaajan laatikossa. 

Yleisölle tämä on hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin, joka vaatii pelaajilta pokerinaamaa ja kykyä heittäytyä.

Ensimmäinen pelaaja pyrkii siis bluffaamaan ja joko saamaan toisen pelaajan laatikon itselleen tai pitämään oman laatikkonsa, niin että hän saa porkkanan. Lopulta toinen pelaaja päättää pitääkö hän oman laatikkonsa vai vaihtaako, jonka jälkeen laatikot avataan. Voittaja on porkkanan saanut pelaaja. 

Pelin kulku voi olla vielä helpompi ymmärtää oheiselta videolta. 

Sopivien pelaajien löytyessä yleisöstä on tämä erinomaista huumori ohjelmaa juhliin. 

Tämä peli on huumori ohjelmaa juhliin, joka on sekoitus rikkinäistä puhelinta ja pantomiimia. Hauskan pelistä tekee se, että kun osallistujat tulkitsevat uudelleen ja uudelleen annettua sanaa ilman sanallisia vihjeitä, johtaa tämä usein huvittaviin väärinymmärryksiin. Peli on siis mainio jäänmurtaja, joka takaa naurun ja edistää tiimityöskentelyä.

Rikkinäinen puhelin -pantomiimin idea avautuu parhaiten kun kurkkaat alta löytyvän videoesimerkin pelistä. 

Peliä pelataan alla olevalla videolla. Peli alkaa varsinaisesti kohdasta 1:20.

Peliohjeet: Osallistujat muodostavat jonon ja jonon viimeiselle henkilölle annetaan sana. Hän aloittaa taputtamalla jonossa edessään olevaa henkilöä olalle niin että tämä tietää kääntyä ympäri. 

Henkilö, joka on nähnyt sanan esittää sen pantomiimina, niin että vain jonossa seuraavana oleva henkilö näkee sen. Seuraavaksi on hänen vuoronsa esittää tulkintansa sanasta jonossa seuraavana olevalle. Hän siis yrittää matkia liikkeitä ja kommunikoida sanan eteenpäin. Näin jatketaan jonon loppuun asti ja lopulta jonossa ensimmäisenä oleva henkilön yrittää arvattava sanan. Tämä on monipuolinen vaihtoehto huumori ohjelmaksi juhliin. 

On huvittavaa nähdä, kun ihmiset yrittävät esittää sanoja tietämättä tarkalleen mitä edes esittävät. Heidän tulkintansa eleistä, kun ne etenevät pitkin jonoa, tekee katselukokemuksesta hauskan. 

Tämä versio rikkinäisestä puhelimesta välittyy yleisölle perinteistä versiota paremmin, ja kertoo samalla koomisesti kunkin osallistujan persoonasta. Perinteinen versio pelistä on tunnetumpi lasten ohjelmanumerona, mutta tämä versio on hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin. 

Esimerkkisanoja:

Perhonen

Helikopteri

Ilmapallo

Tornado

Etsivä

Maalari

Supersankari

Robotti

Zombi

Vampyyri

Guess Up! on hauska ja nopeatempoinen peli, jossa yksi pelaaja yrittää arvata sanan muiden antamien vihjeiden perusteella, ilman että nämä sanovat sanaa ääneen. Peli on aliaksen kaltaista huumori ohjelmaa juhliin, mutta näyttävämpi ja nopeampi. Se sopii kaikenikäisille ja sitä voidaan pelata missä tahansa, mikä tekee siitä hyvän valinnan niin yritystapahtumiin, häihin kuin syntymäpäivillekin.  

Kurkkaa oheiselta videolta miltä peli näyttää käytännössä. 

Peliohjeet: Yksi pelaaja pitää kädessään korttia tai älypuhelinta niin että hän ei itse näe sanaa, joka siihen on kirjoitettu. Muut joko antavat vihjeitä tai esittävät annetun sanan elein sanomatta sitä ääneen. Arvaajan haasteena on selvittää sana mahdollisimman nopeasti. Peli on yksinkertainen, mutta osallistaa mainiosti koko porukan.

Pelissä voidaan ottaa vuoroja, ja kukin pelaaja vuorotellen yrittää arvata niin monta asiaa kuin mahdollista muiden antaessa vihjeitä.

Sana juomapeli Guess Up! -sovellus on saatavilla sekä suomeksi että englanniksi. Tämä mukaansatempaava peli on täydellistä hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin niin tyhy-päiville, häihin kuin syntymäpäivillekin. Sovelluksesta on olemassa ilmainen versio, joka antaa arvattavaksi aiheita eri elämän osa-alueilta. 

Sovelluksessa on mainoksia, jotka voivat alkaa ärsyttää, mutta jos haluat pelikokemuksen ilman mainoksia, niin 6€:n kertamaksulla saat käyttöösi premium-version. 

Premium-versio poistaa mainokset ja tarjoaa pääsyn erityisiin paketteihin, kuten ”peli-ilta” ja ”Netflixistä tutut” kategorioihin. Sovellus on saatavilla sekä Androidille että iOS:lle. Se on suunniteltu tuomaan ihmisiä yhteen, luoden vaivattomasti huumori ohjelmaa juhliin kuin juhliin.

Kyseessä on vauhdikas peli, joka on täydellistä huumori ohjelmaa juhliin, häihin sekä tiimipäiviin. Pelin johtaja pyytää pelaajia tuomaan itselleen erilaisia arkisia esineitä, joita voisi löytyä tilasta, jossa peliä pelataan. 

Osallistujat pyrkivät sitten mahdollisimman nopeasti löytämään annetun esineen ja tuomaan sen pelinjohtajalle. Tämä peli rikkoo takuulla jään, kun juhlavieraat juoksentelevat etsien teippirullaa toimistossa tai nahkaista vyötä häissä. 

Oheiselta videolta peli aukeaa parhaiten. Peli alkaa kohdasta 2.20. 

Peliohjeet: Pelinjohtaja sanoo ääneen eri esineitä – esineet voivat vaihdella tavallisista omituisempiin. Osallistujien täytyy kiirehtiä löytämään ja tuomaan ne pelinjohtajalle mahdollisimman nopeasti. Nopein pelaaja voittaa kierroksen ja saa pisteen. 

Pelistä saa mielenkiintoisemman, jos valitsee esineitä, jotka ovat luonteenomaisia juuri tapahtumapaikkaan, kuten erottuva rekvisiitta häissä tai yritykselle ominainen esine.

Peliin voi myös lisätä luovuutta ja huumoria, jos antaa käskyn tuoda epätavallisin kynä tai suurikokoisin kenkä. Kyse ei tällöin ole vain nopeudesta, vaan myös luovuudesta ja neuvokkuudesta. Tässä versiossa pelinjohtaja voi nopeuden ja kekseliäisyyden perusteella valita voittajan.

Tämä on hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin, joka yhdistää henkilökohtaisten tarinoiden jakamisen leikkimieliseen juonitteluun. Peli on loistavaa huumori ohjelmaa juhliin, joissa ihmiset eivät tunne toisiaan hyvin. Peli auttaa osallistujia tutustumaan toisiinsa rennolla tavalla. 

Tällä videolla näet esimerkin pelistä, peli alkaa 1 minuutin kohdalla. 

Peliohjeet: Pelin alkaessa jokaisen osallistujan tulee keksiä kolme väitettä itsestään: kaksi näistä tulee olla tosiasioita, kun taas kolmas on valhe. Kukin osallistuja vuorollaan kertoo kolme väitettä itsestään ja muut pelaajat arvaavat mikä väitteistä ei ole aito. 

Lopuksi pelaaja, joka on kertonut väittämät paljastaa mitkä olivat totta ja mikä väite oli valhe. Tämä herättää keskustelua, naurua ja mielenkiintoa kuulla tarinat tosien väittämien takana. 

Jotta peli etenee sujuvasti, on suositeltavaa, että järjestäjät muistuttavat osallistujia ennen peliä pohtimaan ja valmistelemaan kolme väitettään. Jotkut henkilöt saattavat unohtaa tai tarvita aikaa väitteidensä keksimiseen, joten alkuun on hyvä varata lyhyt valmistautumisaika. Voit helpottaa väitteiden muistamista pyytämällä kaikkia kirjoittamaan väitteensä paperille. 

Pelin formaatti voi vaihdella ryhmän koon ja mieltymysten mukaan. Suuremmissa kokoontumisissa osallistujat voivat muodostaa pienempiä piirejä, jotta peli olisi hallittavampi ja intiimimpi. Pienemmissä tilaisuuksissa peliä voidaan pelata koko porukan kanssa yhdessä, antaen koko ryhmälle mahdollisuuden osallistua valheen arvaamiseen.

Samaa konseptia voi käyttää myös jäänmurtajana keskusteluissa tuntemattomien kanssa. Tämä lähestymistapa toimii paitsi keskustelun aloittajana, myös antaa mahdollisuuden sukeltaa välittömästi henkilökohtaisiin tarinoihin, tehden vuorovaikutuksista mieleenpainuvia ja merkityksellisiä.

Tämä peli tarjoaa jännitystä ja huumori ohjelmaa juhliin, yhdistäen tarkkuuden ja nopeat refleksit. Pelaajat asettuvat jonoon 2-3 metrin päähän tuolista tai pöydästä, jonka päälle on asetettu puolikas vesimeloni.

Videossa näet esimerkin pelistä, se alkaa kohdasta 07:27

Kun peli alkaa, kukin pelaaja heittää vuorollaan pelikortteja vesimelonia kohti, pyrkien saamaan kortin uppoamaan vesimelonin leikattuun pintaan. Haasteena ei ole vain vaadittu etäisyys ja tarkkuus, vaan myös se, että kortti saadaan pysymään kiinni vesimelonissa. Pelaaja, joka onnistuu upottamaan kortin nopeimmin, voittaa. Tämä on hauska peli parantamaan koordinaatiota ja luomaan energinen ilmapiiri. Se on täydellistä huumori ohjelmaa juhliin, kun haluaa tarjota vierailleen epätavanomaisen ja hauskan aktiviteetin.

Tämä peli perustuu tarkkuuteen ja sihtiin ja lisää hauskalla tavalla haastetta ohjelmaasi. Peliä varten tarvitset kaksi tarjotinta tai lautasta – molemmille asetetaan 20-30 pingispalloa per tarjotin. Toisella tarjottimessa on kolme valkoista palloa ja muut ovat oransseja, kun taas toisella tarjottimella asetelma on käänteinen, kolme oranssia palloa ja muut valkoisia. Kolme eri väristä palloa tulisi sijoittaa strategisesti keskelle kutakin tarjotinta.

Videossa näet, kuinka peliä pelataan käytännössä:

Pelin alettua, pelaajien on puhaltamalla siirrettävä kaikki paitsi keskellä olevat kolme eri väristä palloa pois lautaselta. Pelaaja, joka onnistuu puhaltamaan pois kaikki paitsi kolme keskellä olevaa palloa, voittaa pelin.

Tämä hauska aktiviteetti yhdistää nopeuden, taidon ja tiimityön ja se on täydellistä huumori ohjelmaa juhliin. Pelissä kaksi joukkuetta asettuu riviin huoneen yhteen päähän. Vastakkaiseen päähän asetetaan pöytä, jossa on kulholliset vaahtokarkkeja ja kaksi paria syömäpuikkoja.

Katso alla oleva video nähdäksesi, miltä tämä hauska aktiviteetti näyttää käytännössä

 Lähtömerkin saatuaan jokaisen joukkueen ensimmäinen jäsen ryntää pöydän luo ja yrittää syömäpuikkojen avulla rakentaa vaahtokarkkitornin, jossa on kolme tai neljä kerrosta. Pelaajien on käytettävä yhtä syömäpuikkoa kummassakin kädessä, mikä lisää haastetta vaahtokarkkien tasapainottamiseen ja pinoamiseen niin, että torni pysyy pystyssä itsestään. Kun pelaaja onnistuu rakentamaan tornin, hän juoksee takaisin ja koskettaa seuraavaa joukkuetoveriaan, joka aloittaa oman vuoronsa.

Peli jatkuu viestityylillä, kunnes jokainen joukkueen jäsen on saanut mahdollisuuden rakentaa tornin. Ensimmäinen joukkue, jonka kaikki jäsenet ovat rakentaneet torninsa ja palanneet lähtöviivalle, voittaa. Aktiviteetti on erinomainen tiimihengen rakentamiseen! 



Tämä hauska ohjelmanumero on uusi versio klassisesta ristinollasta. Peliä varten tarvitset kaksia eri värisiä muovimukeja sekä teipillä pöytään piirretyn ristikon, joka toimii ristinollalautana. Kun peli alkaa, pelaajien tulee asettaa yksi mukeistaan oikein päin pöydän reunalle ja varovasti näpäyttää sitä, jotta saa sen käännettyä väärin päin. Kun mukin on saanut käännettyä väärin päin saa sen asettaa ristinollalaudalle. Kaksi pelaajaa kilapilevat toisiaan vastaan, pyrkien saamaan kolmen suoran ristinollalaudalle.

Voit katsoa videon nähdäksesi, miltä peli näyttää käytännössä:

Peli on ennenkaikkea nopeus ja tarkkuus peli – mitä nopeammin saa mukit kääntymään väärin päin, sitä nopeammin ne saa myös asetettua ristinollalaudalle, mikä tekee voitosta todennäköisemmän.  Tämä on erinomaista huumori ohjelmaa juhliin. 

Tämä on klassikko seurapeli, joka sopii erinomaisesti ystäväporukoille, perheille tai työtiimeille. Peli alkaa yksinkertaisella kysymyksellä, kuten: ”Kuka todennäköisimmin osaa käyttää tulostinta?” ja osallistujat osoittavat henkilöä, jonka he näkisivät parhaiten sopivan kuvaukseen. Peli on erinomaista huumori ohjelmaa juhliin, mutta tarjoaa myös tavan syventää yhteyksiä työyhteisössä ja läheisten ihmisten kanssa. 

Alla joitakin variaatioita pelistä tapahtuman yleisöstä riippuen.

”Kuka todennäköisimmin” työtapahtumassa: 

Kun ”Kuka todennäköisimmin” -peliä pelataan työtapahtumassa, se toimii tyypillisesti jäänmurtajana tai kevyenä, hauskana huumori ohjelmana juhliin, joka parantaa vuorovaikutusta kollegoiden kesken. Tässä yhteydessä peli on suunniteltu olemaan osallistava ja sopiva ammatilliseen ympäristöön. Kysymykset tai tehtävät valitaan siten, että ne ovat hauskoja ja mukaansatempaavia, mutta silti kunnioittavat työpaikan ilmapiiriä. Tavoitteena on rohkaista työntekijöitä vuorovaikutukseen toistensa kanssa rennolla ja ystävällisellä tavalla.

”Kuka todennäköisimmin” -esimerkkikysymyksiä työtapahtumaan:

  • Kuka todennäköisimmin lukitsee itsensä toimistoon?
  • Kuka todennäköisimmin osaa käyttää tulostinta?
  • Kuka todennäköisimmin käyttää eriparisukkia?
  • Kuka todennäköisimmin torkuttaa herätyskelloa aamuisin?
  • Kuka todennäköisimmin unohtaa tärkeän tapahtuman?
  • Kuka todennäköisimmin juttelee kasveille toimistolla?
  • Kuka todennäköisimmin nukahtaa kokouksessa?
  • Kuka todennäköisimmin keksii kaikille lempinimiä?
  • Kuka todennäköisimmin tietää kaikki toimiston juorut?
  • Kuka todennäköisimmin tekee Tik-Tok-tanssihaasteen kanssasi?
  • Kuka todennäköisimmin on mahtava DJ seuraavaan tapahtumaasi?
  • Kuka todennäköisimmin on ollut sokkotreffeillä?
  • Kuka todennäköisimmin olisi loistava ammattikuski?
  • Kuka todennäköisimmin on paras karaokessa?

”Kuka todennäköisimmin” tiimipäivässä, syntymäpäivillä tai perhejuhlassa: 

Tiimipäivän, syntymäpäivien tai perhejuhlan yhteydessä ”Kuka todennäköisimmin” -peli on hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin ja rakentaa luottamusta tuoden esiin arvostuksen läheisiin kollegoihin ja ystäviin. 

Tässä pelissä keskitytään ystävien ja tiimin moninaisten taitojen, tapojen ja persoonallisuuksien löytämiseen ja arvostamiseen. Kysymykset voidaan suunnitella tuomaan piirteitä tiimin jäsenten tai lähipiirin toimintatavoista, asenteista tai mieltymyksistä. Tämän peliversion tavoitteena on rakentaa yhteyksiä, parantaa viestintää ja luoda yhteishenkeä.

”Kuka todennäköisimmin” kysymysesimerkkejä tiimipäivään:

  • Kuka todennäköisimmin vastaisi keskellä yötä puheluusi?
  • Kuka todennäköisimmin tuntisi olonsa kotoisaksi kotonasi?
  • Kuka todennäköisimmin järjestäisi yllätysjuhlat?
  • Kuka todennäköisimmin pitäisi parhaita välipaloja työpöydällään?
  • Kuka todennäköisimmin pelastaisi sinut huonoilta sokkotreffeiltä?
  • Kuka todennäköisimmin tekisi sinulle käsityönä syntymäpäivälahjan?
  • Kuka todennäköisimmin saisi jonkun nauramaan, kun hän on surullinen?
  • Kuka todennäköisimmin leipoisi herkullisen syntymäpäiväkakun kollegalle?
  • Kuka todennäköisimmin vastaisi tekstiviestiin tai sähköpostiin välittömästi?
  • Kuka todennäköisimmin lainaisi sinulle lempikirjansa?
  • Kuka todennäköisimmin unohtaisi palauttaa lainaamansa kirjan?
  • Kuka todennäköisimmin pitäisi tärkeän salaisuuden?
  • Kuka todennäköisimmin antaisi sinulle asiakirjan, jossa ei ole yhtään virhettä?
  • Kuka todennäköisimmin löytäisi ratkaisun mihin tahansa tekniseen ongelmaasi?
  • Kuka todennäköisimmin olisi erityisen ajoissa tapahtumassa?

Tämä on hauska ja mukaansatempaava peli, joka on räätälöity toimiston piristykseksi tai ystäväporukan ja häävieraiden hauskuttamiseen, yhdistäen huumoria ja tiimihengen rakennusta. 

Pelissä tutut lauseet toimistolta, sisäpiirin vitsit tai faktat syntymäpäiväsankarista tai morsiamesta ja sulhasesta muunnetaan huvittavaksi ja järjettömäksi siansaksaksi. Pelaajat nauttivat haasteesta analysoida ja purkaa näitä lauseita, muuttaen ne takaisin johdonmukaisiksi ja järkeenkäyviksi lauseiksi. 

Tämä peli ei ainoastaan testaa kielitaitoa, mutta rohkaisee myös juhlanvieraita ajattelemaan luovasti. He pääsevät pohtimaan sidettään juhlien sankariin tai analysoimaan yhteisiä työpaikkakokemuksiaan, edistäen yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Peliohjeet: Yksi pelaaja lukee ääneen sanan tai lauseen siansaksaksi, joka edustaa tavallista toimistotyöskentelyyn liittyvää lausetta, sisäpiirin vitsiä tai hyvin tunnettua tosiasiaa kollegasta, sulhasesta, morsiamesta tai päivänsankarista. 

Tämä voi sisältää lempinimiä toimistorakennuksen osille, yrityksen arvoja, tuotteita tai yleisiä lauseita, joita käytetään tuotteiden myynnissä. Yksityistilaisuuksissa tämä voi sisältää faktoja syntymäpäiväsankarista tai morsiamesta ja sulhasesta, kuten esimerkiksi koomisia sattumuksia heidän historiastaan. 

Muut pelaajat saavat määrätyn ajan arvata alkuperäisen lauseen. Nämä siansaksalauseet on muotoiltu kuulostamaan järjettömiltä, mutta kun ne sanoo ääneen, ne muistuttavat alkuperäistä lausetta. Pisteitä saa oikeista arvauksista, ja pelin lopussa eniten pisteitä kerännyt pelaaja tai tiimi voittaa pelin. Peliä voidaan pelata myös pöytäkunnittain niin että kukin pöytä muodostaa yhden tiimin. 

Peliä voidaan pelata kierroksissa niin että, jokainen pelaaja saa vuorotellen lukea siansaksalauseita. Pelissä voi olla myös vetäjä, joka kertoo lauseet ääneen ja pelaajat yksittäin tai tiimeissä pääsevät arvaamaan lauseita. Tämä on hauska tapa haastaa kielitaitoa samalla kun pohditaan yhteisiä kokemuksia. 

Siansaksa-fraasien luominen ChatGPT:llä

  1. Mieti lause: Keksi tavallinen toimistoelämään liittyvä lause tai yleisesti tiedetty fakta työpaikaltasi tai liittyen syntymäpäiväsankariin, morsiameen tai sulhaseen.
  2. Mene ChatGPT:hen, ilmainen versio toimii hyvin.
  3. Syötä lauseesi: Kirjoita valitsemasi lause ja pyydä ChatGPT:tä luomaan siitä huvittava, järjetön versio. Esimerkiksi, ”Muuta [lauseesi] siansaksa-versioksi.”
  4. Tallenna ChatGPT:n tarjoamat siansaksaa olevat versiot.
  5. Pelaa ja käytä näitä siansaksaa olevia lauseita pelissäsi.
  6. Ole hyvä: hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin! 

 

Noudattamalla tätä opasta ja käyttämällä ChatGPT:tä siansaksalauseittesi luomiseen, voit helposti järjestää hauskaa ja mukaansatempaavaa huumori ohjelmaa juhliin.

Tämä leikki on nopeatempoinen haaste, jossa pelaajilla on rajallinen aika vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, mutta väärin. Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen, ja molemmista joukkueista edustajat astuvat eteenpäin ja seisovat selät vastakkain. Pelin johtaja lukee ääneen kysymyksiä, joihin pelaajien tulee huutaa vastaus mahdollisimman nopeasti, mutta vastauksen tulee olla väärä! 

Jos he vahingossa vastaavat oikein, he tippuvat pelistä ja heidän joukkueesta seuraava pelaaja jatkaa. Kierros päättyy kun kysymykset loppuvat – sitten lasketaan kumpi joukkue on saanut enemmän vääriä vastauksia. Nopeusvisa on hauskaa seurattavaa myös kanssapelaajille ja katsojille, kun pelaajat huutavat omituisia vastauksia kysymyksiin.

Tässä on 10 ideaa kysymyksiin, joita voit käyttää pelin helpottamiseksi:

  1. Minkä värinen on banaani?
  2. Mitä käytät oven avaamiseen?
  3. Mitä käytät kuivaamiseen suihkun jälkeen?
  4. Kuka kirjoitti ”Romeon ja Julian”?
  5. Mikä on maailman korkein vuori?
  6. Kuka maalasi kuuluisan taideteoksen ”Tähtikirkas yö”?
  7. Mikä on suurin planeetta aurinkokunnassamme?
  8. Millaisen äänen koira tekee?
  9. Mitä käytät suojataksesi silmiäsi auringolta?
  10. Mitä käytät hampaidesi harjaamiseen?

Tämä peli on dynaaminen ja vuorovaikutteinen aktiviteetti, joka on suunniteltu edistämään kiinnostavia ja merkityksellisiä keskusteluja ryhmien sisällä. Pelin alussa jokainen osallistuja saa pelikortin kokoisen kortin jossa on ajatuksia herättävä kysymys. Pelin vetäjän tulee tulostaa kortit ennen tapahtumaa. Osallistujia rohkaistaan pariutumaan jonkun kanssa, jota he eivät tunne hyvin, mikä auttaa luomaan uusia yhteyksiä ryhmän sisällä. Jokainen henkilö esittää kysymyksen kortistaan, kuuntelee kumppaninsa vastausta ja vaihtaa sitten kortteja.

Osallistujat nostavat kätensä merkiksi siitä, että ovat valmiita siirtymään eteenpäin ja löytämään uuden parin, ja toistavat saman prosessin uuden kysymyksen kanssa. Tämä formaatti mahdollistaa jatkuvan sitoutumisen ja monipuoliset keskustelut osallistujien kesken. Peli on joustava kestoltaan ja voidaan mukauttaa ryhmän koon ja tapaamisen kontekstin mukaan räätälöimällä kysymykset heijastamaan tiettyjä teemoja tai kiinnostuksen kohteita. Tämä valmistelu auttaa varmistamaan pelin sujuvan alun ja nopeiden keskusteluiden syntymisen osallistujien kesken.

Tässä on joitakin kysymyksiä, joita voit käyttää tässä pelissä:

  • Jos voisit syödä illallista jonkun historiallisen hahmon kanssa, kuka se olisi ja miksi?
  • Mikä on suosikkitapasi rentoutua pitkän viikon jälkeen?
  • Kuvaile pelkoa, jonka jouduit voittamaan päästäksesi tilanteeseen, jossa olet nyt.
  • Mikä on yksi suosikkimuistoistasi lapsuudesta?
  • Mikä on saavutus, josta olet ylpein?
  • Jos voisit oppia yhden taidon välittömästi, mikä se olisi?
  • Mikä on mielenkiintoisin paikka, jossa olet koskaan käynyt?
  • Mitä odotat eniten seuraavalta vuodelta?
  • Mikä oli ensimmäinen työsi, ja mitä se opetti sinulle?
  • Jos sinulla olisi tunnuskappale, mikä se olisi? 
  • Mikä on harrastus, jonka olet äskettäin aloittanut tai haluaisit aloittaa? 
  • Mikä on yksi asia, jonka teit viime kuussa ja josta tunsit ylpeyttä? 
  • Kuvaile hetki elämässäsi, jolloin tunsit olosi täysin rauhalliseksi. 
  • Mikä on arvokas oppitunti, jonka opit vaikeasta tilanteesta? 
  • Mikä on elokuva tai TV-sarja jota suosittelet? 
  • Mitä luet tällä hetkellä, ja suosittelisitko sitä? 
  • Jos voisit elää missä tahansa toisessa aikakaudessa, mikä se olisi? 
  • Mikä on yksi neuvo, jonka antaisit nuoremmalle itsellesi? 
  • Miltä täydellinen päiväsi näyttää? 
  • Mikä on kirja, joka vaikutti merkittävästi elämääsi?

Tämä on peli, joka yhdistää huumorin ajatuksia herättäviin dilemmoihin. Se on mainiota huumori ohjelmaa juhliin ja tapahtumiin, sillä se kannustaa osallistujia pohtimaan kummallisia ja haastavia valintoja, johtaen sekä nauruun että oivaltaviin keskusteluihin.

Peliohjeet: Osallistujat esittävät skenaarioita, joissa on valittava kahden haastavan vaihtoehdon väliltä, kuten ”Haluaisitko mieluummin olla vuoden ajan peseytymättä vai vuoden ajan harjaamatta hampaitasi?” 

Kun pelaajat selittävät valintojaan, se ei ainoastaan naurata, vaan myös paljastaa yksilöiden mieltymyksiä ja ajatteluprosesseja. 

Tässä esimerkki-skenaarioita “Haluaisitko mieluummin?” -peliin: 

  1. Haluaisitko mieluummin lentää vai olla näkymätön?
  2. Haluaisitko mieluummin olla kurkku vai tomaatti?
  3. Haluaisitko mieluummin matkustaa ympäri maailmaa vuoden ajan vaihtamalla paikkaa joka kuukausi vai nauttia valitsemastasi paikasta missä vain päin maailmaa kokonaisen vuoden ajan?
  4. Haluaisitko mieluummin osata puhua ja ymmärtää kaikkia ihmiskieliä vai osata kommunikoida eläinten kanssa?
  5. Haluaisitko mieluummin elää tästä hetkestä satavuotiaaksi niin että olet maailman rikkain ihminen loppuelämäsi vai elää satavuotiaaksi niin että pysyt koko eliniän yhtä nuorena? 
  6. Haluaisitko mieluummin aikakoneen, joka menee vain menneisyyteen, vai sellaisen, joka menee vain tulevaisuuteen?
  7. Haluaisitko mieluummin olla paras jossakin, mitä ei oteta kovin vakavasti, vai olla keskiverto jossakin asiassa, jota arvostetaan?
  8. Haluaisitko mieluummin taistella yhtä hevosen kokoista ankkaa vastaan vai sataa ankan kokoista hevosta vastaan
  9. Haluaisitko mieluummin olla avaruuden Kolumbus – ensimmäinen henkilö, joka tutkii uutta planeettaa, vai tutkija, joka löytää lääkkeen tappavaan tautiin
  10. Haluaisitko mieluummin elää maailmassa, jossa kaikki hyppivät kävelemisen sijaan, vai maailmassa, jossa kaikki puhuvat riimeissä?

 

Lisää esimerkkejä peliin: 

  1. Haluaisitko mieluummin olla kuuluisa eläessäsi ja unohdettu kuoltuasi vai tuntematon eläessäsi, mutta kuuluisa kuoltuasi?
  2. Haluaisitko mieluummin olla vuoden ajan peseytymättä vai vuoden ajan harjaamatta hampaitasi?
  3. Haluaisitko mieluummin olla ikuisesti fyysisesti nuori vai ikuisesti henkisesti nuori?
  4. Haluaisitko mieluummin pystyä hallitsemaan tulta vai vettä?
  5. Haluaisitko mieluummin luopua sosiaalisesta mediasta vai syödä loppuelämäsi samaa ateriaa?
  6. Haluaisitko mieluummin viettää yön ylellisessä hotellihuoneessa vai leiriytyä kauniiden maisemien ympäröimänä?
  7. Haluaisitko mieluummin olla vuoden ajan maailman isoin bodybuilder vai haista pahalta niin että hajua ei voi poistaa tai peittää? 

Hauskaa ohjelmaa aikuisten juhliin – näin onnistut

Juhlia on monenlaisia – firman pikkujouluja, kesäjuhlia, häitä ja syntymäpäiviä – tapahtumia, joissa tavoitteena on palkita työyhteisöä, tutustua paremmin kollegoihin ja juhlia yhdessä merkittävien virstanpylväiden äärellä. Etenkin firman juhlissa työntekijät odottavat usein paljonkin näiltä tapahtumilta ja olettavat yrityksen panostavan niihin.

Huumori ohjelman tilaaminen juhliin ammattilaisen esiintyjän toimesta on viisas valinta. Huumori ohjelmaa juhliin voi olla koomista taikuutta ja mentalismia, jota itse teen, tai esimerkiksi stand-up komiikkaa. Hinnat näissä vaihtelevat esiintyjän mukaan. 

Komedia on vaikea taiteenlaji, sillä uuden yleisön eteen tuleminen ulkopuolisena ja siinä yleisön lukeminen ja heihin aidon kontaktin luominen on haastavaa. Lähestyn komediaa vuorovaikutuksen kautta. Kun huumori syntyy niin että teemme avustajan kanssa yhdessä temppua, tuntuu se aidosti hauskalta tilannehuumorilta. Olen todellisuudessa käsikirjoittanut esityksen, mutta saan sen tuntumaan kuhunkin tilaisuuteen ainutlaatuisesti sopivalta, juuri tässä hetkessä tapahtuvalta komedialta. 

Onnistunut tapahtuma voi pitää sisällään useamman huumoripitoisen ohjelmanumeron. Tapahtuman lomaan voi ottaa laadukkaan pelin tai leikin, joka luo mahdollisuuden vieraille tutustua rennosti toisiinsa ja luoda yhteishenkeä, ja ruokailun päätteeksi juhlat voi kruunata esimerkiksi koomisella taikuudella tai mentalismilla. Toivottavasti löydät täältä sopivaa huumori ohjelmaa juhliin.

Soita nyt!

Asun Tampereella, mutta keikkailen ympäri Suomen.