fbpx

Tyky päivä ideat: hauskaa ohjelmaa
tyky- ja tyhy päiviin

Tyky päivä ideat

Tähän blogikirjoitukseen olen koonnut parhaat tyky päivä ideat ja eri aktiviteetteja, jotka sopivat tiimeille luomaan hauskaa tunnelmaa ja yhteenkuuluvuutta. Hyvä tiimityöskentely on oleellinen osa toimivaa työpaikkaa ja hauskat tyky päivä ideat auttavat tiimin rakennuksessa. 

Tässä blogissa kokoamani aktiviteetit toimivat niin ulko- kuin sisätiloissakin. Ne on helppo organisoida, takuulla hauskoja ja luovat hyvää yhteishenkeä. Vaikka kokoamani ehdotukset ovat erinomaisia ideoita tyky päivään, on tärkeää myös huomioida, että usein paljon työhönsä panostavat työntekijät odottavat myös laatuviihdettä tyky päiviltä.

Ammattitaitoiseen esiintyjään, kuten taikuriin, koomikkoon tai ammattijuontajaan sijoittaminen kohottaa merkittävästi tunnelmaa ja varmistaa unohtumattoman tapahtuman. Vaikka tämä saattaa nostaa tapahtuman kustannuksia, on tärkeää muistaa, että vaatii paljon ammattitaitoa ja asiantuntemusta, luoda esitys, joka yhdistää yleisöä, viihdyttää ja jää mieleen.

Onnistunutta tyhy päivän ohjelmaa varten on hyvä yhdistellä eri aktiviteetteja. Yhdistämällä itse järjestettyjä leikkejä ja pelejä mukaansatempaavaan ammattiviihteeseen, voit taata kokemuksen, joka vahvistaa yhteishenkeä ja jättää pysyvän vaikutuksen osallistujiin. Ota talteen myös ideoita, jotka sopivat huumori ohjelmaksi juhliin

 

Pisin köysi -haaste on hauska ohjelma tyhy päivään, jossa osallistujat jaetaan joukkueisiin ja joukkueet pyrkivät luomaan mahdollisimman pitkän “köyden” maahan käyttäen apunaan erinäisiä vaatteita ja asusteita, joita heillä on mukanaan ja lisäksi asettumalla itse köyden jatkeeksi. Tämä tyhy päivän ohjelma on taattu jäänmurtaja!

Katso Youtubesta esimerkki tästä leikistä joka on mainio idea tyky päivään:

Peliohjeet: Peli aloitetaan jakamalla osallistujat joukkueisiin, joissa on yhtä monta pelaajaa. Kunkin joukkueen tehtävänä on luoda mahdollisimman pitkä köysi käyttämällä mukanaan tuomiaan esineitä tai yllään pitämiään vaatteita. Maksimoidakseen köytensä pituuden osallistujat voivat sisällyttää köyteen myös itseään, asettumalla maahan “köyttä” pidentämään. Peli testaa osallistujien luovuutta, mutta myös heidän kykyään tiimityöskentelyyn. Tavoitteena on rakentaa pisin köysi ja joukkue, joka saavuttaa tämän, voittaa pelin. Tämä on mainio ja erittäin hauska idea tyky päivään!

Esimerkkejä pelissä käytettävistä esineistä:

  • Kengännauhat
  • Vyöt
  • Nenäliinat
  • Kengät
  • Kellot
  • Takit

Jos haluat taata merkityksellisiä keskusteluita tapahtumassasi, sisällytä tämä ohjelma mukaan! Jokainen osallistuja kirjoittaa post it -lapulle aiheen, josta olisivat kiinnostuneita keskustelemaan ja kiinnittävät sen vaatteisiinsa. Osallistujat rupeavat keskustelemaan aiheista ja näin syntyy aitoa ja merkityksellistä kanssakäymistä.

Peliohjeet: Tämä peli on suunniteltu edistämään keskustelua osallistujien kesken hauskalla tavalla ja on siksi mainio ohjelma tyky päivään. Tapahtuman alussa pöydälle asetetaan post it -lappuja ja kyniä ja osallistujat kirjoittavat aiheen tai kysymyksen, josta he olisivat kiinnostuneita keskustelemaan. Osallistujat kiinnittävät post it -lapun vaatteisiinsa ja lähtevät kulkemaan vapaasti tilassa. Osallistujat rupeavat sitten vuorovaikuttamaan, lähestyvät toinen toisiaan ja  aloittavat keskusteluita annettujen aiheiden pohjalta. Tämä tyhy päivän ohjelma rohkaise siihen, että keskustelut keskittyvät aidosti kiinnostaviin aiheisiin, tehden vuorovaikutuksesta nautinnollisempaa ja merkityksellisempää.

Jotkut saattavat kamppailla idean keksimisen kanssa, joten alla on muutama idea, joita osallistujat voivat käyttää tai joista he voivat saada inspiraatiota:

  1. Jokin asia, joka ei ole yleisesti tiedossa ammatistasi.
  2. Henkilökohtainen haaste, jonka olet päihittänyt tänä vuonna.
  3. Epätavallinen harrastus, josta nautit.
  4. Kirja, joka muutti ajattelutapaasi. 
  5. Paikka, jossa olet käynyt, joka on muuttanut sinua.
  6. Neuvo, jolla on ollut merkittävä vaikutus elämääsi.
  7. Projekti, josta olet ylpeä ja jotain mitä se on opettanut.
  8. Kollega, jota ihailet ja miksi.
  9. Epäonnistuminen, joka johti oppimiseen ja kasvuun.
  10. Tavoite, joka sinulla on työelämässä.

Jos tyky päivässä on aktiviteetteja, jotka edellyttävät ryhmiin jakautumista, tämä on hauska ja osallistava tapa tehdä se. Yksinkertaisesta ryhmiin jakautumisesta tulee hauskaa, kun se tehdään hassusti eri eläinten ääniä matkimalla.

Peliohjeet: Pelin vetäjä jakaa lapun jokaiselle osallistujalle, johon on kirjoitettu eläimen nimi. Kun kaikki ovat saaneet lapun, alkavat osallistujat matkia saamansa eläimen ääntä ja pyrkivät näin löytämään oman ryhmänsä. Kannattaa ehdottomasti sisällyttää tämä hauska tyky päivän ohjelma, jos sinulla on tarve jakaa osallistujat ryhmiin!

Osallistujat voidaan ryhmitellä esimerkiksi seuraaviin tiimeihin: 

  1. Kana-tiimi
  2. Susi-tiimi
  3. Koira-tiimi
  4. Lammas-tiimi
  5. Kissa-tiimi
  6. Lehmä-tiimi

Tämä peli on hauska lyhyt ohjelma, jos olet vailla tyky ohjelmaa. Se edistää kommunikaatiota ja toimii myös luovana tapana muodostaa pareja, jos sille on tarve jotain muuta aktiviteettia varten. Pelissä osallistujat kulkevat tilassa ja koittavat löytää oman parinsa ennaltamäärättyjen roolien perusteella.

Peliohjeet: Jokaisen osallistujan selkään liimataan post it -lappu, jossa lukee joko jokin rooli tai rooliin liittyvä esine (esim. kokki/kaulin).  Osallistujat eivät itse tiedä omaa rooliaan/esinettään. Heidän tulee kulkea tilassa kysyen kyllä tai ei -kysymyksiä muilta pelaajilta selvittääkseen kuka/mikä he ovat. Kun he saavat selville oman roolinsa, heidän tulee löytää muista osallistujista parinsa. 

Peli on erinomainen jäänmurtaja ja rohkaisee selkeään kommunikaatioon ja yhteistyöhön tiimin kesken – mainio idea tyky päivään siis!

Tässä on muutama esimerkkipari, joita voidaan käyttää pelissä:

  • Astronautti – Avaruussukkula
  • Etsivä – Suurennuslasi
  • Kokki – Reseptikirja
  • Merimies – Purjevene
  • Maalari – Pensseli
  • Muusikko – Instrumentti
  • Kirjailija – Romaani
  • Valokuvaaja – Kamera
  • Tieteilijä – Mikroskooppi
  • Tutkimusmatkailija – Kartta

Jos olet vailla tyky ohjelmaa, tämä on hauska ulkopeli, jossa yhdistyy sokko, aarteenetsintä ja tiimityö ja se on takuulla viihdyttävä! Sokkona kulkevat tiiminjäsenet koittavat parhaansa mukaan, tiimitoverien ohjeita hyödyntäen, löytää mahdollisimman monia kentälle siroteltuja esineitä. 

Peliohjeet: Pelin aluksi muodostetaan tiimit, joissa kussakin on kaksi tai kolme jäsentä. Lisäksi tarvitaan satunnaisia esineitä ripoteltuna avoimelle kentälle. Jokaisesta tiimistä valitaan yksi jäsen, jonka silmät sidotaan. Ajanoton alkaessa tiimikaverit ohjaavat sokkona olevaa tiiminjäsentä äänikomennoin jotta tämä löytäisi hajallaan olevat esineet. Hän voi tunnustella jaloilla ja käsillä ja pyrkii keräämään esineet kentältä. Peliä pelataan kahden tai kolmen minuutin aikarajalla ja tiimi, jonka sokkona oleva jäsen kerää eniten esineitä, voittaa.

 

Pelin kiinnostavuuden lisäämiseksi kentälle levitettäville esineille voidaan antaa eri pistemääriä. Kentällä voi olla esimerkiksi vain yksi pehmolelu, joka on arvoltaan 10 pistettä, viisi vaahtomuovipalloa, joista jokainen on arvoltaan kaksi pistettä ja niin edelleen. Näin eri joukkueiden pelaajat voivat kilpailla siitä, kuka ehtii nappaamaan arvokkaimman, 10-pisteen pehmolelun, ensimmäisenä. 

 

On tärkeää, että sekä ohjaajat että osallistujat pitävät turvallisuuden mielessä. Sokkona olevien pelaajien neuvotaan olemaan juoksematta tai liikkumatta liian nopeasti, ja heidän tulisi pitää kätensä ojennettuina edessään estääkseen törmäämisen esteisiin tai muihin pelaajiin.

Alla ehdotuksia kentälle levitettävistä esineistä, joita osallistujat voivat etsiä:

  • Pehmopallot tai vaahtomuovipallot
  • Pehmolelut
  • Muovikartiot
  • Suuret kuminauhat
  • Säkkituoli
  • Muoviset kastelukannut
  • Hulavanteet
  • Kankaan palaset
  • Puupalikat
  • Muoviset ämpärit

Tämä on osallistava leikki, joka on suunniteltu 5-10 hengen ryhmille ja jonka tarkoituksena on syventää kollegoiden välistä ymmärrystä työpaikan ulkopuolella. Samalla peli on hauska ja interaktiivinen! Osallistujat jakavat itsestään faktan, kirjoittavat sen lapulle ja yksitellen pelinjohtaja vetää lappuja hatusta. Osallistujien tulee arvata ketä lapun fakta koskee. 

Peliohjeet: Tässä pelissä pelaajat paljastavat vapaa-ajan aktiviteettejaan tai merkittäviä saavutuksiaan kirjoittamalla ne nimettömästi lapulle. Laput kerätään astiaan, josta pelaajat nostavat niitä sattumanvaraisesti. Pelin ideana on, että tiimikaverit arvaavat, ketä lapun fakta koskee, ja tarjoavat perustelut valinnoilleen. Tämä herättää usein vilkasta keskustelua ja väittelyitä, valottaen tiimin jäsenten moninaisia kiinnostuksenkohteita sekä elämänkokemuksia. Jotta osallistujien käsiala ei paljastaisi lapun kirjoittajaa, yksi henkilö voi toimia fasilitaattorina ja lukea jokaisen lapun ääneen.

Tässä muutama esimerkki kiinnostavista faktoista tai kokemuksista, jotka saattavat herättää uteliaisuutta ja keskusteluja tiimin jäsenten kesken:

  1. Harrastus, jonka olen äskettäin aloittanut ja miksi se kiinnostaa minua.
  2. Kirja, joka on syvästi vaikuttanut näkemykseeni elämästä.
  3. Pieni muutos, jonka olen tehnyt jotta päivittäinen elämäni olisi terveellisempää.
  4. Taito, jonka olen oppinut pandemian aikana. 
  5. Kulttuuriperinne perheessäni, jota vaalin.

Muistoseinä on mahtava tyky päivän tai tyhy päivän ohjelma. Ohjelma edistää hyvän yhteishengen luomista, kun tiimin jäsenet jakavat ja muistelevat toisilleen tärkeitä asioita. Osallistujat kirjoittavat muiston, joka voi olla saavutus, hauska hetki tai liikuttava kokemus ja kiinnittävät sen seinälle. Näin syntyy jaettu muisteluhetki koko työyhteisön kesken! 

Peliohjeet: Jokainen tiimin jäsen jakaa hauskan muiston työyhteisöstä tai kollegasta kirjoittamalla sen lapulle. Muisto voi olla oma saavutus, jaettu hetki kollegoiden kanssa tai tunteita herättävä muisto. Laput kiinnitetään seinälle tai taululle – näin syntyy värikäs ”muistoseinä”. Ohjelman järjestämiseksi tarvitset suuren seinän tai taulun, post it -lappuja sekä kyniä.

Kun kaikki muistot on kiinnitetty, anna osallistujille aikaa lukea seinää. Tämä auttaa tiimin jäseniä oppimaan toisistaan ja lisäksi edistää fiilistä yhteenkuuluvuudesta. Päätä aktiviteetti ryhmäkeskustelulla, rohkaise osallistujia puhumaan siitä, miltä aktiviteetti heistä tuntui ja mitä he oppivat kollegoistaan. Varmista, että ilmapiiri pysyy kevyenä ja kunnioittavana, jotta kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi ja mukavaksi. Suurissa tiimeissä harkitse jaon tekemistä pienempiin ryhmiin, intiimimmän hengen ja keskustelun mahdollistamiseksi.

Koska tiimissä on todennäköisesti myös uudempia jäseniä, muistiseinä voi sisältää osion tulevaisuuden toiveista työyhteisössä. Näin kaikki voivat osallistua.




Tämä on erinomainen tyky päivä idea! Pelin pointtina on, että osallistujien tulee asettautua jonoon tietyn ohjeen mukaisesti esimerkiksi syntymäpäivän tai pituuden perusteella. Pelinjohtaja antaa käskyjä ja osallistujat pyrkivät mahdollisimman nopeasti asettumaan jonoon. Peli on hauska samalla oppii myös uutta kollegoistaan!

Katso alta mallia pelin kulusta!

Peliohjeet: Peliä voidaan pelata joko niin, että joukkueita on yksi tai sitten useampi. Jos joukkueita on useampi, kilpaillaan siitä mikä joukkue ehti luoda jonon nopeimmin. Yksi henkilö on pelin johtaja. Hän aloittaa sanomalla: “Asettukaa jonoon…” ja jatkaa lausetta, kuten alla olevissa ehdotuksissa. Pelaajat kilpailevat löytääkseen oikean järjestyksen ja huutavat “hep!”, kun ovat valmiita.

  1. Asettukaa aakkosjärjestykseen etunimen alkukirjaimen mukaan.
  2. Asettukaa jonoon pituuden mukaan, lyhin ensin. 
  3. Asettukaa jonoon syntymäpäivän mukaan – vuoden alussa syntyneet ensin. 
  4. Asettukaa jonoon sen mukaan, kuka otti illallista ensimmäisenä. 
  5. Kuinka monta serkkua sinulla on? Asettukaa jonoon tämän perusteella – se kellä on vähiten serkkuja on jonon ensimmäisenä.
  6. Minkä värinen paita sinulla on? Asettukaa jonoon värin nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä. 
  7. Asettukaa jonoon hiusten pituuden ja paksuuden mukaan – eniten hiuksia takana, vähiten hiuksia edessä.

Improvisaatio, on teatterin muoto, jossa osallistujat esittävät kohtauksia ilman valmista käsikirjoitusta. Esitys perustuu siis täysin esiintyjien luovuuteen ja mahdollisiin ulkopuolisiin ohjeisiin. Kohtaus, juoni sekä hahmot keksitään lennosta ja yleisö voi antaa myös ehdotuksia. Improvisaatio on elävää, vuorovaikutteista ja hauskaa viihdettä, jossa mitä tahansa voi tapahtua. Usein yleisön osallistuminen lisäksi rikastaa hauskuutta. Improvisaatioharjoitukset auttavat tiimin jäseniä kehittämään nopeaa ajattelua ja reagointitaitoja. 

 

Alla olevat pelit on suunniteltu edistämään luovuutta, parantamaan nopeaa ajattelua ja kehittämään kommunikaatiotaitoja tiimin sisällä. Ne voivat vaihdella yksinkertaisista sanapeleistä monimutkaisiin vuorovaikutuksiin, jotka vaativat joustavuutta ja yhteyttä kanssanäyttelijän kanssa. Improvisaation kauneus piilee sen arvaamattomuudessa ja kollektiivisessa luovuudessa, mikä tekee siitä arvokkaan työkalun tiiminrakennusaktiviteettina.

Alla on tyky päivä ideat, jotka ovat hauskoja improvisaatioleikkejä:

Kyllä, ja…

Tässä pelissä pelaajat toimivat yhdessä luodakseen spontaanin tarinan. Yksi pelaaja aloittaa luomalla avausasetelman kohtaukselle tai esittämällä skenaarion. Seuraava pelaaja hyväksyy tämän asetelman (”Kyllä,”) ja lisää uutta tietoa tai suuntaa (”Ja…”). Tämä kaava jatkuu jokaisen osallistujan kanssa. Pääasia on aina hyväksyä edellisen näyttelijän toiminta tai vuorosana ja lisätä jotain vielä sen päälle. Tärkeää on myös välttää kieltämistä, eli toisin sanoin ei-sanan käyttöä – näin tarina pääsee etenemään. 

Stop

Tämä on improvisaatiopeli, jossa pelaajat esittävät kohtausta kunnes joku kohtauksen ulkopuolelta huutaa ”stop” ja kaikkien näyttelijöiden on välittömästi pysähdyttävä paikoilleen. Huudon esittänyt henkilö astuu eteenpäin, valitsee yhden näyttelijöistä, ottaa hänen paikkansa (täsmälleen saman asennon) ja aloittaa aivan uuden kohtauksen jäädytetystä asennosta. Tämä peli vaatii osallistujilta nopeaa reagointikykyä ja kykyä sopeutua nopeasti uusiin tilanteisiin.

Tunteiden vuoristorata 

Tässä leikissä näyttelijät esittävät kohtauksen, mutta heidän täytyy muuttaa ilmaisutyyliään joka kerta kun joku yleisöstä huutaa uuden tunteen. Tämä voi vaihdella ilosta suruun ja vihasta hämmennykseen ja tulos on usein hauska. Peli opettaa sopeutumiskykyä, rohkaisee luovuuteen ja luo takuulla naurua! 

Rekvisiitta

Rekvisiitta on improvisaatiopeli, jossa pelaajat käyttävät tavallisia arkipäivän esineitä mahdollisimman kekseliäillä ja epätavallisilla tavoilla. Esine annetaan pelaajalle, joka käyttää sitä kohtauksessa jonakin muuna, kuin mikä esine todellisuudessa on. Tämä rohkaisee luovaan ajatteluun ja ongelmanratkaisuun, sillä osallistujien on mietittävä uudelleen yksinkertaisten esineiden käyttöä ja sisällytettävä ne tarinankerrontaansa.

Aakkospeli

Tässä aktiviteetissa pelaajien haasteena on rakentaa kohtaus, jossa vuorosanojen ensimmäinen kirjain määrittyy aakkosten mukaan ja etenee aakkosjärjestyksessä. Esimerkiksi, jos aloituskirjain on ’G’, ensimmäinen vuorosana alkaa ’G’:llä, seuraava ’H’:lla, ja niin edelleen. Tämä peli testaa pelaajien kykyä ajatella nopeasti ja olla luova tiettyjen rajoitusten sisällä. Tämä tekee pelistä erinomaisen harjoituksen nopean ajattelun ja sanavalmiuden kehittämiseen.

Nämä improvisaatiota hyödyntävät tyky päivä ideat saavat takuulla koko työporukan viihtymään ja luo aidosti hauskaa kanssakäymistä. 

Tämä on klassinen piirrä ja arvaa -peli, joka parantaa kommunikaatiota ja edistää luovuutta tiimin sisällä. Pelissä pelaajat vuorottelevat piirtämällä sanoja tai lauseita taululle tai suurelle paperiarkille ja heidän tiimikaverinsa yrittävät arvata, mikä sana tai lause on kyseessä. Piirtäjä ei saa käyttää sanoja, kirjaimia tai suullisia vihjeitä, vaan hänen on luotettava pelkästään piirustustaitoihinsa välittääkseen annettu sana tai lause.

Katso videosta mallia Arvaa kuva -pelin kulusta:

Peliohjeet: Tarvitset valkotaulun tai suuria paperiarkkeja, tussit ja ajastimen, jotta peli pysyy vauhdikkaana. Jaa ryhmäsi pienempiin tiimeihin, jotta vuoroja tulee useammin. Aloita selittämällä säännöt: jokainen pelaaja piirtää valitun sanan tai lauseen valmiiksi laaditulta listalta yhden tai kahden minuutin aikana. Samalla tiimikaverit huutavat arvauksiaan. Oikeista arvauksista annetaan pisteitä. Kierrätä piirtäjän roolia jokaisessa tiimissä ja vaihda vuoroja tiimien välillä varmistaen, että jokaisella on mahdollisuus piirtää. Peli päättyy, joko kun jokainen pelaaja on piirtänyt tai tietyn kierrosmäärän jälkeen. Korkeimman pistemäärän saanut tiimi voittaa tai jos tiimejä on vain yksi, korkeimman pistemäärän saanut pelaaja voittaa. Pelin vetäjä voi keksiä sanat tai lauseet etukäteen ja ne voidaan poimia esimerkiksi kulhosta aina kun uusi vuoro alkaa. 

Tämä on hauska ryhmäytymisleikki, jossa tiimin jäsenet jakavat mielenkiintoisia faktoja itsestään rennoissa merkeissä. Leikki on siis ihanteellinen uusillekin tiimeille, jotka ovat vielä tutustumisvaiheessa. Leikin aikana osallistujat kertovat muistoja omasta elämästään eri vuosilta – näin tiimin jäsenet myös luonnollisesti tutustuvat toisiinsa paremmin. 

Peliohjeet: Aloittaaksesi tarvitset kokoelman kolikoita eri vuosilta. Vaihtoehtoisesti voit kirjoittaa eri vuosilukuja paperinpalasille ja laittaa ne esimerkiksi hattuun. Jokainen tiimin jäsen nostaa hatusta pennin tai paperinpalasen ja jakaa muiston tai tarinan omasta elämästä kyseiseltä vuodelta. Jos ei halua jakaa henkilökohtaisia tietoja, voi myös jakaa mielenkiintoisen faktan kyseiseltä vuodelta. Kun kaikki ovat jakaneet, voit avata keskustelun lyhyesti. Tämä voi olla tilaisuus tiimin jäsenille kommentoida jaettuja tarinoita, edistäen lisää vuorovaikutusta ja yhteishenkeä.

Tämä leikki mahdollistaa tiimin jäseniä oppimaan uusia asioita toisistaan, edistäen yhteishenkeä luonnollisesti ja hauskasti. Tämä on erityisen hyvä tapa uusille tiimeille tutustua toisiinsa, tuntematta liikaa painetta.

T-paita viesti on nopeatempoinen ryhmäytymisleikki, jonka tavoitteena on lisätä yhteishenkeä ja parantaa koordinaatiota tiimin jäsenten välillä. Pelissä jokainen joukkue saa suuren t-paidan, jonka yksi joukkueesta pukee päälleen. Tämän jälkeen t-paidan tulee käydä jokaisen joukkueen jäsenen päällä noudattaen tarkkaa tekniikkaa. 

Tsekkaa alla olevasta linkistä miten leikkiä leikitään! Se on erittäin hullunkurinen tyky päivä idea! 

Peliohjeet: Jokainen tiimi saa käyttöönsä ylisuuren t-paidan, ja peli alkaa, kun ensimmäinen tiimin jäsen pukee paidan ylleen. Paidan pukenut pelaaja asettuu kasvokkain toisen tiimin jäsenen kanssa, ja he tarttuvat toisiaan käsistä. Lähtömerkin saatuaan loput tiimistä rupeavat siirtämään paitaa ensimmäiseltä pelaajalta, yli pään ja käsivarsien, toiselle pelaajalle.

Sama kaava toistetaan jokaisen tiimin jäsenen kanssa. Peli jatkuu, kunnes kaikki tiimin jäsenet ovat pitäneet paitaa yllään. Ensimmäinen tehtävän suorittanut tiimi voittaa pelin. Tämä leikki testaa tiimin nopeutta mutta samaan aikaan myös yhteistyökykyä ja koordinointia. T-paita viesti on myös mainio jäänmurtaja tyky päivään!

Tämä on hauska ohjelma tyky päivään, joka sopii pelattavaksi sekä sisä- että ulkotiloissa. Pelissä osallistujat kulkevat rataa pitkin, joka on tehty suurista paperiarkista. Arkkeihin on painettu käden ja jalan jälkiä. Pelin tavoite on siirtyä paperilta toiselle noudattaen tiukasti painettuja merkkejä käyttäen sekä käsiä että jalkoja ilman, että koskettaa maata paperien ulkopuolella.

Katso alla olevasta videosta miten peli etenee!

Peliohjeet: Ennen pelin alkua käden ja jalanjäljillä varustetut paperiarkit asetetaan maahan niin että ne pysyvät paikoillaan joko teipillä tai painoilla. Pelaajat lähtevät sitten kulkemaan rataa seuraten arkkeja. Peli on hauska ja testaa motorisia taitoja sekä tasapainoa.

Lisäjännityksen ja haasteen vuoksi peli voidaan aikatauluttaa, tai pelaajat voivat kilpailla viestityylillä tiimeissä. Tämä peli on mainio valinta aktiivisempaan jos haluat aktiivisen ohjelman tyky päivään. 

Tämä leikki on ajaton ja aina viihdyttävä! Pelissä parit sitovat toisen jaloistaan yhteen, niin että heillä on yhdessä kolme jalkaa. Tavoitteena on, että parit kilpailevat muita tiimejä vastaan niin, että ensimmäinen pari joka ylittää maaliviivan, voittaa. 

Katso linkin videosta mallia tästä hauskasta tyky päivä ideasta.

Peliohjeet: Tämä aktiviteetti on erinomainen tehokkaan viestinnän ja yhteistyön edistämisessä, sillä pelaajien on jatkuvasti sopeuduttava ja kommunikoitava koordinoidakseen askeleensa. Pelataksesi tarvitset vain tilavan alueen, kestäviä kankaanpaloja tai naruja jalkojen sitomiseen, sekä merkit määrittämään lähtö- ja maaliviivat. Pelin johtaja antaa merkin, kun parit voivat lähteä liikkeelle lähtöviivalta. Tiimien on synkronoitava askeleensa välttääkseen kaatuminen ja voittaja on pari, joka ylittää maaliviivan ensimmäisenä. Tämä peli on erityisen sopiva idea tyky päivään, koska se vaatii vain vähän varusteita, mutta takaa hauskaa vuorovaikutusta ja paljon naurua.

Tämä on hauska versio klassisesta ristinollasta, joka muuttaa pelin dynaamiseksi tiimipeliksi. Pelaajat itse toimivat pelinappuloina niin, että yksi joukkue on joukkue X ja toinen O ja he pyrkivät luomaa kolmen linjan ristinollakentälle ennen toista joukkuetta. 

Peliohjeet: Ennen peliä luodaan ruudukko käyttäen yhdeksää tuolia, jotka järjestetään kolmeen riviin muistuttaen perinteistä ristinolla-lautaa. Tiimit eivät kuitenkaan vain asetu ruudukkoon yksi toisensa jälkeen, vaan pelin vetäjä antaa lähtömerkin, jolloin kunkin joukkueen ensimmäinen jäsen ryntää ruudukolle valtaamaan yhden tuolin. Kierros kierrokselta tuolit täyttyvät pelaajista, kun he kilpailevat keskenään. Joukkueiden tavoitteena on saada kolme  omaa pelaajaansa valtaamaan kolme peräkkäistä tuolia, muodostaen joko vaaka-, pysty- tai diagonaalilinjan. Ensimmäinen joukkue, joka onnistuu asettamaan kolme pelaajaa peräkkäin, voittaa pelin.

Tämä peli on hauska mutta vaatii tiimeiltä myös strategista ajattelua ja tehokasta kommunikaatiota.

Ilmapalloviesti on hauska leikki, jos olet vailla tyky ohjelmaa. Leikin keskiössä on koordinaatio ja kommunikaatio tiimin sisällä. Joukkueet asettuvat jonoon ja asettavat ilmapallon jokaisen pelaajan väliin. He pyrkivät sitten liikkumaan maaliviivalle, ilman että yksikään palloista putoaa – pitämättä palloista kiinni käsillä! 

Katso alla olevan linkin kautta videosta, miten peli etenee:

Peliohjeet: Osallistujat muodostavat joukkueet. Jokaisen joukkueen pelaajat asettuvat jonoon ja asettavat ilmapallon jokaisen pelaajan väliin. Ilmapallojen tulee pysyä pelaajien välissä, käsiä apuna käyttämättä. Kun peli alkaa, koko tiimi kävelee yhdessä lähtöpisteestä maaliviivalle pudottamatta yhtäkään ilmapalloa.

Jos ilmapalloja putoaa, tiimin on palattava lähtöpisteeseen ja aloitettava uudelleen. Pelaajien tulee siis liikkua riittävän varovaisesti ja kommunikoimaan keskenään, niin että ilmapallot pysyvät paikoillaan. 

Pelataksesi peliä tarvitset riittävästi tilaa, useita ilmapalloja (yksi pallo melkein jokaista pelaajaa kohden) sekä merkit lähtö- ja maaliviivoille. Peliä voidaan pelata sisällä tai ulkona, mutta tasainen ja esteetön alue on ihanteellinen.

Tämä peli on erityisen hyvä edistämään yhtenäisyyden ja yhteistyön fiilistä. Se yhdistää hauskuuden, fyysisen koordinaation, tiimityöskentelyn ja strategisuuden, tehden siitä hyvän pelin mille tahansa ryhmälle, joka haluaa vahvistaa yhteistyötaitojaan.

Erinomainen tyky päivä idea on ottaa esiintyjäksi ammattitaikuri. Tämä nostaa tilaisuuden fiilistä ja takaa viihdyttävän ja mieleenpainuvan kokemuksen kaikille. Esityksessäni yhdistelen mentalistin taitoni ja näppärät taikurin kädenliikkeet ja luon hauskaa ja modernia viihdettä, tarjoiltuna leikkisällä vivahteella. 

Mentalismia ja taikuutta koomisesti yhdistelevä lavashow on aidosti hauska ohjelma tyky päivään. Esityksessä luen pilke silmäkulmassa ajatuksia ja tarjoan modernia, skeptikkoakin hämmästyttävää taikuutta.

Katso video

Esitykseni on hauska ja viihdyttävä, mutta en kerro vain vitsejä. Esitys on käsikirjoitettu niin, että siinä syntyy luonnostaan paljon tilannehuumoria vuorovaikutuksesta yleisön kanssa. Avustajien reaktiot tempun kulkuun luovat pohjan aidolle ja spontaanilta tuntuvalle komedialle – erinomainen tyhy päivän ohjelma siis!

Lähitaikuus taas luo rentoa tunnelmaa ja rikkoo jäätä, kun seurueet pääsevät pohtimaan temppujani yhdessä. Lähitaikuudessa hämmästytän vieraita seurue kerrallaan taikurin sorminäppäryydellä ja mentalistin mielen taikuudella. Lopputulos on modernia ja koomista taikuutta. Lähitaikuus soljuu seurustelun lomassa, eikä sille tarvitse varata erikseen aikaa tilaisuuden aikataulusta. Muu porukka voi seurustella samalla kun viihdytän seurueita yksittäin. 

Juonnan myös yritystapahtumia niin suomeksi kuin englanniksikin, usein lisäten mukaan ripauksen taikuutta pitääkseni yleisön kiinnostuneena. 

Tiimien dynamiikan parantaminen ryhmäyttävien aktiviteettien ja hauskanpidon kautta, on oleellinen askel modernissa työympäristössä ja sopiva tyhy päivän ohjelma on mainio tapa rakentaa tätä. Ehdottamani leikkien ja pelien merkitys on syvempi kuin vain puhdas hauskanpito – aktiviteetit rohkaisevat kestävien siteiden ja paremman yhteishengen luomiseen kollegoiden kesken.

Nämä kokemukset luovat alustan toimiville tiimeille, joissa yksilöt tukevat , kannustavat ja kunnioittavat toisiaan ja hyväksyvät monimuotoisuuden. Tällainen ympäristö ei ainoastaan lisää tuottavuutta ja luovuutta, vaan luo myös onnellisempia työntekijöitä. Nämä tyky päivä ideat kannattaa hyödyntää kaikessa työpaikan ryhmäytymisessä –  ne luovat maaperän yhtenäisemmälle ja dynaamisemmalle tiimille.

Tärkeää on muistaa, että hyvin toimivan tiimin ydin ei ole pelkästään tavoitteiden saavuttamisessa, vaan yhdessä koetuissa haasteissa ja niistä kasvamisessa. Mainitsemani tyky päivä ideat yhdistelevät helposti itse järjestettäviä leikkejä ja pelejä sekä ammattiviihteen niihin yhdistämistä.  

Johanneksen show oli tajunnan räjäyttävä kokemus! Kertakaikkisen ällistyttäviä temppuja, jotka saivat haukkomaan henkeä: miten tuo on mahdollista! Johannes on erittäin luonteva ja hyvä esiintyjä, täydellinen supliikkimies hyvällä tavalla.

Täytyy kyllä sanoa, että olet aivan huippu. Palaute oli kaikilta vierailta aivan huikeaa. Voin vilpittömästi suositella, kun tarvitset juhliisi tasokasta taikuruutta ja mentalistia!

Johanneksen kyky viihdyttää kansainvälisiä vieraitamme oli hämmästyttävä. Hänen kielitaitonsa ja esiintymisensä olivat huippuluokkaa, ja vieraidemme henkeäsalpaavat reaktiot hänen temppuihinsa ovat todiste siitä, kuinka onnistunut esitys oli.

Tässä on taikuuden tulevaisuus!

Soita nyt!

Asun Tampereella, mutta keikkailen ympäri Suomen.